28 April 2015

Trip Sabah | Tip of Borneo, Kudat

Salam.

Lepas kami jalan-jalan area Tamparuli, Tuaran, kami decide nak ke Kudat sebab masa banyak lagi before kami kena balik semula ke KK.

Tu la Tanduk Negeri Sabah. Saya boleh pergi takat ni je,

Perjalanan ke Kudat mengambil masa around 2 jam 30 minit hingga 3 jam. Lebih kurang 165km dari Tuaran. Korang bayangkan. Time tu jam dah 12.30 pm. Agak-agak jam berapa sampai sana? Kami pun positif je. Anggap je la kau drive dari KL pergi wedding member kat Melaka, datang makan lepas tu balik. Haha! Saya take over jadik driver masa on the way nak ke Kudat. Actually, Kudat ada lagi tempat menarik selain Tanjung Simpang Mengayau. Tapi, kami aim tu dulu.

Laut China Selatan.View dari atas

Jalan raya nak ke sana bagi saya ok je. Takdak la teruk seperti mana yang telah diceritakan oleh abang saya. Before this, dia honeymoon kat Sabah. And dia ke Kudat jugak. Tengok sunset katanya. Saya suka drive kat sini. Walaupun bukan highway, as long as perjalanan kau smooth, ok da la kan? Tak banyak traffic light, takdak speed trap, kau speed je la berapa pun yang kereta kau mampu. Haha! Kami pergi tu hari Sabtu. So, perjalanan takdak la sunyi sangat. Ada kereta lain 2,3 bijik.


Senyum jugak walau panas terik

Sampai ke Kudat, boleh tahan jugak cuaca dia. Panas terik! Memang time tu saya rasa tangan dengan muka saya dah berbelang la. Memang dah tak boleh nak cover dah la. Alhamdulillah. Impian saya nak ke Simpang Tanjung Mengayau atau nama gah dia Tip of Borneo tercapai. Thanks jugak la kepada partner in crime yang memang sporting gile. View kat sana memang superb cantik. Walaupun panas, masa korang turun kat bawah tu, rasa berangin kuat gile la. Bayu laut kan. Nyaman je. Tapi tetap silau jugak la.



Stairway to Heaven? LOL!

Laut Sulu


Masa saya buat research pasal tempat ni, saya rasa teruja sangat. Memang terus masuk wishlist. Tempat ni mungkin tak gah bagi orang lain. Biasa-biasa je. Tak grand, tak mewah. Tapi bagi saya, tempat ni segah nama dia. Tempat ni memukau mata. Terus terang saya cakap, ni lah tempat yang boleh membuatkan saya eksaited. Masa turun kat bawah tu, dah tak pedulik dengan member yang masih bizi snap view laut sana-sini. Subhanallah. Memang tempat paling cantik saya pernah pergi.

Kemain kawan tu jerit nama saya suruh tengok dia



Selfie sendiri guna sjcam pasai member tak
turun lagi

Tip of Borneo - juga dikenali sebagai Tanduk Negeri Sabah. Why? Kalau korang tengok peta, dia kawasan yang paling hujung belah utara sekali bagi Negeri Sabah. Kawasan ni merupakan tempat pertemuan Laut China Selatan, di sebelah kiri korang dan juga Laut Sulu, di sebelah kanan korang if korang berdiri dekat hujung tanduk tu. Dalam bulan-bulan tertentu, sepanjang tahun, ada satu fenomena bagi pertembungan dua-dua laut ni. Tapi tak sure bulan berapa. Dah sampai sini, lebih dari cukup bagi saya kalau tak dapat tengok fenomena tu.


The Northenmost tip of Borneo

Sedap angin laut menampaq muka

Ada satu tangga untuk turun ke bawah sana. Tak digalakkan untuk turun ke sana sebenarnya. Tapi da alang-alang sampai ke sini, turun je la. Bila lagi boleh repeat? Belum tentu. Struktur batu-batuan nak ke bawah tu agak curam sikit. Dengan batuan yang berlekuk-lekuknya. Seriau jugak tengok mak ayah yang sibuk nak bawak anak-anak kecik turun ke bawah sana. Kalau dapat snap pic masa ombak menghempas batuan, memang ohsem! Tapi jangan buat. Risiko tinggi. Rasanyalah. Huhu!


We did it!


Ikutkan hati memang taknak balik. Tapi kami kene segera bertolak ke KK. Takut sampai lambat and lewat pulang kereta pulak. Lagi pun, malam tu wajib dinner and da plan nak makan seafood sebab, apa je yang kami makan siangnya? Makan produk tenusu je kot. Haha! Before that, kami singgah jap kat sebuah masjid ni. Nak solat jamak takhir. Masa nak balik ke KK, memang member ni drive macam orang gile. Saya siap tekan-tekan lagi brek angin. Haha!


Dia duduk lama sikit, boleh masak punkoq dia

Malam tu kami dinner lambat jugak. Sebab kami pergi cari cable iphone 5s saya yang hilang masa kat Kundasang. And bateri fon memang dah tinggal 7% je time tu. Memang dah nazak. Before that saya decide nak ke Karamunsing Complex. Kira macam Plaza Low Yatt la kalau kat semenanjung. Tapi Waze tu gile. Ntah mana-mana dia bawak. Memang tak jumpa. Saya cakap dengan kawan ni, beli cap ayam je la. Sebab desperate sangat dah. Haha!

Sumber gambar dari sini 

Nak makan seafood dekat Gerai Santai Haji Manja sebenarnya. Dari time kursus lagi tak berpeluang nak makan kat sana. Sebab ramai gila orang and sentiasa penuh kedai tu. Perut kalau dah lapar, mana boleh sabar dah. Tahap kesabaran tu tipis sangat. Apa yang special sangat? Nati saya cerita. Kami decide makan dekat gerai yang tak ramai orang je. Gerai Fadzwina. Still menu seafood and tomyam menjadi pilihan.


Jam 8.30pm, kami segera berangkat untuk check-in penginapan lepas makan tu. Kat KK ni kami stay kat Bunibon Lodge. Bilik twin, ada ekon, bilik air kongsi. Harga RM130 untuk dua malam. Tempat ni 50-50 je la. Tapi dekat dengan Jeti Jesselton, Signal Hill, Menara Jam Atkinson, and area berdekatan dengan dia la. Ok la tu. Nak ke mana-mana senang je jalan kaki. Jam 9pm malam tu, owner kereta sewa datang nak amik kereta.

Bilik private twin

Bunibon Lodge ni terletak dekat Jalan Dewan. And Jalan Dewan ni, terletak dalam area Australian Street. So, no wonder la ramai foreigner stay situ. Memang ada sejarah dia yang tersendiri. Tu pasai nama dia macam tu. Ada satu bangunan tu, tinggai tiang ja la. Depa buat graffiti kat situ. Tu la satu-satunya bangunan paling lama yang masih ada dan berdiri kukuh walaupun tak sempurna. Yela, tinggai tiang je kan?

Lepas dah kekenyangan and mengantuk tahap gaban, dengan letih jalan jauh, dah selesai mandi ape semua, letak kepala terus tidoq lena. Lagi pun esok nak snorkeling. Kena la rehat yang secukupnya. Haha! Dalam kepala otak dah ligat berfikir, esok for sure lagi bertambah belang dekat tangan, kaki dengan muka. Pasrah je la. Oh! Kami spend minyak RM80 untuk perjalanan sejauh 600km ++ la jugak. Saving kan? Haha! 

P/s: Gambar kat Kudat, banyak gambar saya je. Kamera fon kawan tu, penuh dengan gambar saya. Sebab lapar sangat, takdak pic makanan yang saya nak tunjuk. Haha!


MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

No comments:

Post a Comment