19 April 2015

Trip Sabah | Kinabalu Park, Ranau

Salam.

Pagi tu, terjaga macam biasa. Oh! Saya ni morning person. Bukan nak bangga. Memang hakikat. Melainkan weekend, memang saya dah set nak bangun lambat. Hehe! Sakit perut sebenarnya, memulas-mulas. Tengah dalam bilik air, terdengar azan, terus la mandi. Siap-siap diri. Waktu solat kat sini, cepat sejam compare dengan semenanjung. Jadi, banyaklah jamak takhir dari jamak takdim. Huhu.

Jam 5.45am, kami check-out. First thing, pergi isi minyak. RM50 full tank. Cakap pasal kereta semalam. Kereta tu ok. Tapi.. tapi stereng dia berat gile. Sakit tangan masa nak kilas stereng tu lagi-lagi time korang berhentikan kereta tu. Saya dah faham dah maksud kawan saya semalam. Betul la cakap dia. Ok, tak ok, payment dah buat. Sigh! -__-

Lepas tu pergi sarapan dekat Alamesra. Area UMS. Masa on the way nak ke sana, terasa sebak lagi. Sebab kenangan itu indah. Lalu depan Hotel Grandis tempat kami menginap, lalu Tanjung Lipat nak ke Hospital Likas, semua tu tempat berkursus. Memang anugerah Tuhan dapat jelajah Sabah lagi dalam masa tak sampai sebulan.

Belanja satu panorama Gunung Kinabalu

Lepas sarapan, setelkan hal keperluan dan lain-lain, kami terus memecut ke Kundasang. First tempat yang kami nak pergi tu, Kinabalu Park. Kami aim nak jalan kat tempat yang jauh-jauh dulu. Then on the way balik ke KK, baru pergi tempat yang dekat-dekat. Adventure jugak jalan nak ke sana. Berbukit-bukau. Dengan lori besar keluar-masuk. Lagi pun tak biasa kan. So, tak boleh nak speed sangat.

On the way ke Kinabalu Park, kami nampak Gunung Kinabalu. Subhanallah. Macam tak percaya saya dah jejakkan kaki ke sini. Suhu kat situ memang sejuk. Udara segar dan nyaman. Kawasan tinggi kan. Kalau kereta tu macam ada bau-bau hangit, faham-faham sendirilah. Haha! Memang sepanjang ke sana tak pasang ekon la kereta tu. Saving dah minyak. Perjalanan around 2 jam 30 minit. Tapi tak sampai kot. Lebih kurang je la.

Kinabalu Park ni, dia terletak dalam kawasan tiga daerah -- Kota Belud, Kota Marudu and Ranau. Tapi bandar terdekat dia still Kota Kinabalu la. Keluasan dia sendiri 754 kilometer persegi. No wonder dia bolot sampai tiga daerah. Haha! Poring Hot Spring tu sendiri salah satu kawasan rekreasi yang popular yang terletak dalam keluasan kawasan Kinabalu Park. Luas gile kan?

Mohon abaikan orang belakang. Haha!

Sebelum drive sampai ke Timpohon Gate, ada satu tempat ni. Dia cuma satu pit-stop yang besar la jugak. Ada gazebo and ada pelantar kot. Lebih kurang. Dari situ, korang akan nampak puncak Gunung Kinabalu dengan super-duper clear sangat. Ramai orang berhenti kat situ nak tangkap gambar berlatarbelakangkan view Gunung Kinabalu. Lepas tu buat profile picture. Haha! Masa keluar dari kereta tu, sejuk giler!

Masa dah sampai ke Timpohon Gate, kami tak tahu nak park kereta kat mana. Parking untuk visitor dah penuh. Yela, ade berapa je petak parking dia. Nasib baik kami bawak Viva je. Bas pun boleh naik atas ni. Sebab dia bawak ramai para pendaki Gunung Kinabalu tu. Mula-mula nak blok kereta orang lain, tapi takut plak owner dia nak keluar. Park je la celah-celah jalan. Nasib baik kecik.

120m tapi trail dia macam ni
Capek! Takdak stamina

Kami mendaki sikit, around 120 meter je kot dari Timpohon Gate. Dia cakap nampak air terjun. Tapi kami nampak view gunung Kinabalu. Subhanallah. View memang cantik. Lepas tu kalau mendaki sikit lagi dalam 230 meter, korang akan view gunung Kinabalu. Aik? Rasa macam salah je. Tapi kami tak pergi sebab takdak stamina. Sampai ke sudah kami tak jumpa air terjun yang dimaksudkan. At the end, kami berjalan sampai pintu gate nak mendaki ke gunung Kinabalu je.

Kalau ada kawan-kawan p mendaki, farewell dari sini

Tangkap gambar je la yang mampu. Haha!

Bayaran masuk ke Kinabalu Park, RM3. Tiket ni simpan lah. Boleh guna untuk bayaran masuk ke Poring Hot Spring. Masa tengok map Kinabalu Park, banyak tempat menarik. Member tu rasa macam nak pergi semua tempat. Tapi kami pergi untuk bergambar saja sebab semua tempat ada bayaran masuk dia sendiri. Haha! Lagi pun kekangan masa. Kalau spend lagi a few hours kat sana, mesti drag masa and tak sempat pergi tempat lain.

Model rumah tradisional Kadazandusun

Area Kinabalu Park tu besar gile. Memang takdan nak jalan semua tempat. Kami sempat masuk satu muzium ni je. tapi nak ke sana kene mendaki bukit sikit. Kesian member tu dah penat gile. Tiket masuk RM2. Takdak orang dalam tu. Kami berdua je. Kalau takdak pelancong, penjaga kaunter tu sorang-sorang je la dalam tu. Dalam muzium tu ada history pasal gunung Kinabalu, jenis batuan yang ada di gunung Kinabalu, and so on.

**********

Saya stop sini dulu. Nanti sambung lagi ye. Adios!

MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)