25 April 2011

Perbezaan antara http dengan https

Salam kawan-kawan.
 
Aku nak berkongsi satu maklumat ni. Maklumat ini walaupun adalah basic tetapi ramai yang tidak tahu. Maka, adalah digalakkan untuk korang berkongsi dengan kawan-kawan yang lain. Aku pun amik dari orang lain nak share dengan korang semua. Sharing is caring, right?

**********
HTTP adalah singkatan dari HyperText Transport Protocol, iaitu salah satu protokol yang mengandungi bahasa yang difahami antara web server dan klien (web browser di pc).


Jadi apa perbezaan huruf S yang membezakan antara HTTP dan HTTPS?

S” adalah singkatan daripada “Secure”. Jika korang mengunjungi laman web.. Lihatlah alamat di web browser, ia akan biasanya dimulai dengan ini: http://.

Ini bererti bahawa website ini ‘berbicara’ dengan menggunakan pelayar biasa yang tidak selamat. Dengan kata lain, ada kemungkinan ada seseorang yang sedang skodeng pada komputer korang semasa ‘perbualan’ dengan website.

Jika korang mengisi borang di laman web tersebut, seseorang mungkin melihat maklumat yang korang hantar ke laman tersebut. Jadi tidak digalakkan untuk memasukkan nombor kad kredit korang di laman http!

Tetapi, jika alamat web bermula dengan https://, yang pada dasarnya bererti komputer korang sedang berbicara di halaman dalam kod yang selamat dan tiada sesiapa yang dapat skodeng maklumat korang.

Korang faham mengapa hal ini begitu penting, kan?

Jika sebuah laman web meminta korang untuk memasukkan maklumat kad kredit korang, secara automatik periksa dahulu sama ada alamat web bermula dengan https://. Jika tidak, jangan memasukkan maklumat sensitif seperti nombor kad kredit.

p/s:
Pesbuk korang start dari http ke https?

MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

6 comments:

Primadona said...

info yang menarik.Https ni memang selamat bila kita guna untuk mengisi butir2 peribadi daripada gangguan hackers atau phishing.teehee..

nadeafu chan said...

@ :: Azizah Alwi:: : ye betul..lagi2 yang berkaitan dengan kad kredit atau simpanan kewangan yang lain :)

Anonymous said...

camne nak wat yg ade s tu eh?

nadeafu chan said...

@ Syafadillah Kamal : kalo yang pesbuk gie je kat account setting :)

Anonymous said...

x pandai.watkan buleh?hik3

nadeafu chan said...

@ Syafadillah kamal : ala..awak bukannya men pesbuk pon..xpyh buat..kompem selamat hehe

Post a Comment