08 April 2011

PLKN : tak bersedia nak berkhidmat

Salam kepada pembaca sekalin.

Pagi yang gelap.. Kini sudah terang. Semalam hujan lebat. Pagi ni sejuk giler cuaca. Kabus tebal telah mengaburi pandangan mata. Ok lagi.. Kalau jerebu memang aku rasa tak selamat la.

Entri kali ni aku nak sambung citer pasal PLKN. Ada orang tanya aku.. Ada sambungan lagi ke? Haruslah!~ Hehe. Nak baca entri lepas, klik sini ok.

**********
Kat Selangor, aku tinggal kat daerah Gombak. Dekat-dekat dengan Selayang. Masa nak gerak gi PLKN, aku kene berkumpul kat Stadium Selayang. Ingat nak gerak sekali ke sana dengan jiran aku tu. Aku tengok dia macam lambat je. Aku ajak mak, ayah, abang aku gerak dulu. Sampai kat sana, macam-macam jenis orang aku jumpa. Hah! Aku lupa nak cakap. Ada kawan aku dua orang sama kelas masa sekolah rendah. Sorang laki.. Sorang perempuan. Dorang pun dapat tempat yang sama jugak. Naik bas pun sama-sama.

cube carik..mana rumah aku kih kih kih!

Memandangkan da lama tak jumpa.. Sejak habis sekolah rendah dulu la.. Bila da jumpa ni masing-masing malu nak tegur. Yela.. I kan pemalu. Hehe. Tak bertegur sapa langsung la senang citer. Sampaikan kawan yang laki ni kene toleh dua kali nak pastikan betul ke aku dapat kem yang sama. Masa bas da gerak, tibe-tibe aku rasa sebak masa melambai-lambai ke arah keluarga aku. Sambil tu sempat lagi aku mengunyah nuget dengan kentang goreng yang mak aku bekalkan. Tapi mana selera sangat bai! Sob sob sob!

Bas yang aku naik ni.. Tak payah cakap la. Tinggal nak tanggal je semua spare part dia. Pergh! Buruk yang amat. Pakai bas sekolah je. Kasi la yang standard macam bas ekspres sikit. Jauh kot nak gi Kelantan tu. Giler kedekut! Sape punya idea lah suruh pakai bas sekolah ni? Ni kompem tak abes sekolah. Haha. Tapi syukur la, selamat jugak sampai ke destinasi walaupun hari da lewat petang. Ape boleh buat, bas tak boleh nak jalan jauh sangat. Terpaksa berhenti banyak kali.

kat mesia tak dek eh bas macm ni?

Masa dalam perjalanan nak ke sana, dalam hati aku tertanya-tanya.. Mana duit RM10 yang kerajaan kate nak kasi kepada bakal-bakal pelatih PLKN ni? Tak dek pun. Aku siap suruh member sekampung aku gi tanya kat ada sorang abang askar tu. Kih kih kih! Bukan duit apa, duit poket sepanjang perjalanan dari rumah nak ke kem latihan sana. Rupa-rupanya memang kitorang tak dapat. Sebab masa berhenti makan kat warung, si geng-geng abang askar tu yang bayarkan. Memang duit kitorang, tapi dorang yang pegang. Saki baki tu kompem masuk poket dorang la kan.. Takkan makan sampai RM10. Cis!

sape la yang scan gambar duit ni kih kih kih!

Da sampai kem pun banyak pulak ragamnya. Kene beratur pergi kaunter sana..kaunter sini. Last sekali sebelum nak masuk dorm pun kene beratur jugak. Jurulatih nak cek beg baju maisng-masing. Bese la..kot-kot ada barang larangan ke. Dorm yang dorang da bagi ni pon tak tetap lagi. Bila da duduk dalam kompeni, baru la stay dorm yang sama sampai habis latihan. Satu dorm ada 16 katil kalau tak silap aku. Tapi dorm aku ada 14 orang je kot. Dorm aku campur dengan kompeni lain. Ni special case la. Hehe.

nih semua budak-budak dorm aku. mana aku? aku la yang snap pic ni :)

Siri 4 kumpulan 1 ni, nama kompeni kene start dari huruf O, P, Q dgn R. Sebab apa? Aku pun tak tahu. Maybe siri-siri yang sebelum ni kot da start dari huruf A sampai lah N. Aku dapat kompeni P. Nama kompeni aku Paragon. Ntah sape la yang kasi nama tu. Ish ish ish! O untuk Outrageous, Q untuk Quest, dan R untuk Ranger. Warna bendera pulak start dari merah, biru, kuning and hijau. Dua orang kawan sekolah rendah aku tu dapat kompeni O. Kawan sekampung aku dapat kompeni R. Aku lupa, ada budak sama sekolah menengah dengan aku, dia sama kem and sama kompeni jugak. Hehe.

ni bendera kompeni aku :)

Oklah. Aku nak bersiram. Nak gi library ni. Nak pulangkan buku. Da lama da due date dia. Habis duit buat bayar hutang je.

Terima kasih kepada pembaca yang sudi membaca. Selalu-selalu lah singgah blog aku yang tak seberapa ni k :)

p/s :
Tak kenal maka tak cinta :)

MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

No comments:

Post a Comment