29 March 2015

Trip Sabah | Kota Kinabalu - One Day Trip

Salam.

Lepas gigih update blog pasal Trip Perhentian, saya nak cerita pulak pasal Trip Sabah ni. Kebetulan saya ada kursus di Sabah minggu lepas. Time tu, baru je lepas balik dari Pulau Perhentian. Lepas tu, minggu depan fly balik pergi Sabah. Rezeki tahun ni banyak berjalan ke tempat orang.

**********
Hari Jumaat -- 20 Mac 2015, last day kursus di Hospital Likas, KK. Actually sebelum Solat Jumaat lagi kursus dah habis. So, sebelum nak pergi dinner malam tu, petang tu sempat la merayau di Pasar Filipina nak cari ole-ole untuk mak. Survey-survey je la. Sebab malam tu ada pasar malam opposite Pasar Filipina. Orang cakap harga barangan di pasar malam lagi murah.

Saya ada kawan -- Amir, actually junior masa study yang kerja di Hospital Likas. Kami sama profesion tapi bidang yang berlainan. Kesian masa mula-mula dengar dia tercampak kat Sabah. Tapi ni la hikmah dia. Amir bawak saya jalan-jalan Sabah. Area KK je la sebab tempat lain dia tak explore lagi. Baru 4 bulan kerja kot.

Pagi esoknya tu, kami tunggu kereta sewa sampai. Saya request untuk guna dari jam 8 pagi sampai jam 8 malam. Harga RM90 saja. Viva Auto. Kereta dia not bad la. Memang owner dia jaga gila. Kemas dan bersih. Lepas Amir dengan kawan dia sampai, and kereta pun da dapat, saya terus check-out dari hotel.

Bodyguard on that day :)

Bercakap pasal kawan si Amir ni. Dia bagitahu, kalau saya tak ada ajak kawan-kawan, dia nak bawak kawan dia sorang. Saya pun tak kesah since kawan-kawan saya pakat nak ke pulau hari tu. Saya tak ada baju yang sesuai nak ke pulau. Saya tak expect kawan Amir ni, merupakan salah sorang peserta bengkel yang saya pergi di Hospital Likas tu. Berbengkel selama 3 hari, memang tak pernah bertegur sapa pun. Haha!

First tempat yang kami pergi, opkos pergi breakfast dulu. Saja nak tukar selera. Tak mahu dah makan makanan hotel selama 4 hari berturut-turut ni. Cukuplah 3 kali je. Huhu! Amir bawak saya pergi sarapan dekat Restoran Ummi Aisah, dekat Alam Mesra. Janggal bunyiknya. Selalu dengar Alamanda je. Amir cakap, kawasan tu dia memang nak buat macam ala-ala Putrajaya pun.

Teh tarik RM2

Soto banjar RM6. Size  mi mcm mihun. Tapi kaler jernih

Sanggar (pisang) cheese RM4.50

Lepas dah sarapan, kami jalan-jalan dekat area Universiti Malaysia Sabah -- UMS. Cantik. Betul-betul sebelah pantai. Untunglah student ni. Nak mandi pantai, pantai dekat sebelah je. But before that, kami jalan-jalan dulu dekat Akuarium & Muzium Institut Penyelidikan Marin Borneo. Compare dengan Blue Aquarium KLCC, tempat ni lagi rasa macam terbela la. Time tu ada promosi. Tiket sepatutnya harga RM5, dia kasi RM3 je -- harga pelajar.

Hari tu ada promo. Dats y bayar tiket harga tu

Amir sempat melawak, “Kami ni ada nampak muda macam student ke?” Time ni dia dah siap-siap nak keluarkan student card dia da sebab nak student price punya pasai.
Tak la. Hari ni kami ada buat promosi. So bayaran masuk RM3 je”. Sebab harga orang awam RM5.

First time tgk penyu in a real life

Soft coral. Sensitif dengan cahaya

Ikan kecik tu nampak cantik tapi parasit

First time tengok tapak sulaiman in a real life

Diorama scuba diving di Pulau Sipadan,
Sekali pandang nampak macam real :p

Dasar pendek. Nampak kepala je -,-

Sebab teruja tengok universiti yang sebelah dia ada pantai, kami jalan-jalan sekejap dekat pantai UMS lepas keluar dari akuarium dan muzium tadi tu. Ingatkan dekat je. kami da jalan separuh, lepas tu Amir decide nak patah balik amik kereta bawak pergi jeti sana. Saya pun teruskan berjalan kaki dengan Zul -- nama kawan sebengkel saya, merangkap kawan Amir ke pantai UMS.

On the way ke jeti dekat Pantai UMS

Jeti Pantai UMS

Lepak sini je pasai sini redup. Ada pokok. Haha!

Sebelum menunggu untuk isi perut waktu tengah hari, kami sight-seeing sekejap dekat Masjid Bandaraya KK, atau nama glemer dia, masjid terapung. Why? Sebab keliling masjid tu ada air. Haha! Tourist Korea banyak jugak datang sini. Sampaikan signboard dia ada tulisan Hanguk. Lepas tu, tourist ni, depa kasi pakai jubah and tudung untuk perempuan, and jubah and ketayap putih untuk lelaki.

Masjid Terapung - Masjid Bandaraya KK

Belum sampai waktunya untuk makan, Amir bawak jalan-jalan sekejap dekat Tanjung Lipat. Dekat situ ada pantai jugak. Kira ni macam taman rekreasi pun ye jugak. Ada taman permainan, ada tempat piknik - tempat bakar BBQ and so on la. Kami jalan-jalan dekat trek pejalan kaki and basikal je. Sebab redup. Haha. Time-time panas macam tu, orang masih ramai juga. Memandangkan musim cuti sekolah.

Belanja satu panorama Pantai Tanjung Lipat

Ini real. Angin kencang. LOL!

Paihtu Amir bawak makan dekat satu tempat ni, area Kampung Likas. Nama dia Restoran D’KL. Tak expect sebenarnya yang tu adalah restoran. Sebab kalau korang tengok dari luar, ia cuma sebuah rumah banglo besar corner lot saja. Haha! Tapi dalam dia, pehh! Tengok sendiri la dalam gambar macam mana tempat dia. Hehe!

Ini sebenarnya restoran taw!

Soda gembira RM3.90

Set nasi ayam honey lemon. Manis! Makan dengan
lemon dia sekali

Petangnya, lepas makan dan solat, kami ke Muzium Sabah. Bayaran masuk RM2. Oh! Tiket ni boleh digunakan sekali untuk masuk ke Muzium Tamadun Islam Sabah juga. Muzium tu terletak dekat sebelah Muzium Sabah. Takdaklah dekat mana. Still kena naik kenderaan untuk ke sana juga. Dalam Muzium Sabah tak boleh bawa kamera. So, takdaklah gambar untuk dipamerkan.

Besonye bakul~ Haha

Bagi saya, Muzium Sabah ni agak menarik. Compare dengan Muzium Terengganu yang saya pernah pergi dulu. Mungkin sebab subjek Sejarah Tingkatan 4 dan 5 kot. Dulu, pengetahuan tu hanya boleh dapat dalam buku teks je. Tapi bila korang masuk Muzium Sabah tu, pengetahuan tu diterjemahkan dalam suatu bentuk lain -- susah nak explain la. Kahkahkah!

Lepas dah habis round satu Muzium Sabah, kami ingat nak ke Muzium Tamadun Islam Sabah la cerita dia. Bila dah sampai kat satu tempat ni, serius takdak orang langsung. Takdak nampak mana-mana kenderaan lain yang parking kat situ. Hanya kami bertiga ja. Teruih kami tak jadi masuk dan meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya.

Pilot lokomotif ni. Muka garang. Hati ada baik :)

Dua-dua train ni berfungsi

Bye. Jumpa kat Tenom. Haha

Korang tahu tak kat Sabah ada kereta api? Haa. Saya tahu secara tak sengaja lepas amik tourism map dekat Muzium Sabah. Saya belek-belek peta tu, ada kereta api dari Penampang sampai la ke stesen terakhir, Tenom. Kami ingatkan mula-mula tu sekadar bahan pameran je. sebab yela, kereta api lama guna arang dengan kayu. Rupa-rupanya kereta api tu bergerak dan berfungsi selepas diceritakan sendiri oleh pemandu lokomotif tu.

ABC buah harga RM5

Around jam 4 petang, kami ke Pantai Tanjung Aru. Pantai ni area-area airport da. Kunun-kunun nak berjalan sepanjang pesisiran pantai la. Sekali tengok cuaca boleh tahan panas. Haha! Lepas tu kami lepak sekejap dekat food court sana sambil menikmati ABC buah spesial -- ada extra aiskrim 2 scoop je. Harga semangkuk RM6. Tak habis makan. Kembung perut minum ais banyak-banyak. Plus gula perang yang depa buh tu, banyak gile. Manis!

Pantai Tanjung Aru

Lepas menikmati kesejukan ABC, kami berjalan-berjalan sekitar pantai. Ada satu taman ni. Prince Phillip Park nama dia. Ingat nak lepak kat sana sambil tengok kapal terbang AirAsia landing. Tapi taman tu macam tak terbela. Last-last lepak bawah pokok je. itu pun sekejap je la. Kalau korang dekat Pasar Filipina, view kapal terbang nak landing lagi menarik. Betul-betul atas pasar tu haa. Eksaited sekejap!

Petang tu around jam 6, kami dah gerak ke airport. Walaupun Amir cakap airport dekat je, banyak lagi masa, saya suggestkan lepak kat airport je la. Boleh duduk-duduk, kerusi pun banyak and boleh cas henpon. Cuaca panas membuatkan henpon saya cepat habis bateri. Terpaksa tutup data plan. Lagi pun kene pulangkan kereta jam 8 malam. Jam 7 tu saya dah halau Amir suruh balik. Nati kene caj tambahan pulak. Haha!

Saya tak tahu flight malam tu pleasure sangat atau saya yang terlalu letih berjalan. Sebab penerbangan selama 2 jam 30 minit tu rasa sekejap sangat. Sedar-sedar bukak mata, da ada pengumuman yang sekejap lagi flight nak landing. Wohha! Alhamdulillah cuaca baik. Terkenang flight balik dari Kelantan. Saya takkan pernah jemu naik flight waktu malam sebab saya suka tengok pemandangan dari atas.

Bandar KK waktu malam

Banyak lagi tempat kat KK tu. Shopping complex pun boleh tahan. Ada 8 bijik! Haha! Next time datang sana lagi. Tapi macam tak percaya je dah nak fly ke Sabah balik. Bye Sabah! See you 2 April nanti! Hehe!

Thanks driver bawak jalan-jalan.
Kereta yg banyak berjasa :)

MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)