11 March 2015

Trip Perhentian | Pengangkutan

Salam.

Berkenaan pengangkutan untuk trip kali ni, saya dah rasa pengangkutan udara, darat dan laut. Tak tahulah sama ada ia kebetulan atau memang sudah dirancang.

Pada asalnya, trip berdua saya dan kawan saya ni, kami plan nak naik bas. Bila dah sebarkan dan ramai pula yang nak join, kami decide untuk menaiki kapal terbang -- giler skema! Naik Air Asia je. Now Everyone Can Fly katanya.

View lebih kurang jam 7.30 pagi

Tiket masa tu tak sure berapa harga. Sebab kakak kawan saya -- Alang yang uruskan. Mula-mula saya bank-in RM150. Total untuk 7 orang tambah insurans, luggage and standard seat, RM1144. Bahagi dengan 7 orang, sorang bayaq RM163. So, saya kene tambah lagi sebanyak RM13.

Khamis lepas balik dari kerja, saya terus packing baju dan gerak ke Bukit Mahkota selepas Maghrib. Jalan jem memang tak payah cakap la menghala ke Sg. Besi tu. Tak boleh nak laju. Kenderaan memang banyak. Saya ke sana sebab nak tumpang parking kereta di rumah Alang. Kemudian selepas Isyak, kami bergerak ke Sg. Merab. Kami bertolak ke KLIA2 jam 12.30 tengah malam.

View lebih kurang jam 5 pagi. Dah ramai orang

Disebabkan esoknya hari Jumaat, masing-masing bizi untuk masuk kerja waktu pagi. Sebab tu mereka hantar kami pada tengah malam walaupun tiket flight jam 6.30 pagi. Maka, bergelandanganlah kami 6 orang di ruang atas KLIA2. Tidur pun sekejap-sekejap je la sebab tak selesa plus suasana yang dingin dengan kesejukan penyaman udara. Saya dapat tidur 2 jam je.

Bye! Nak boarding da

Sebelum masuk ke dalam perut kapal terbang

Jam 5.55 pagi, masa untuk boarding. Selesai security check and so on, kami bergegas ke gate yang dinyatakan. Boleh tahan jauh jugak. Tepat jam 6.15 pagi, kami selamat masuk ke dalam perut kapal terbang.

Duduk tepi tingkap. Yeah!

Flight kami delay setengah jam. Katanya, tengah isi minyak masa staff buat pengumuman. Waktu tu lah saya amik kesempatan untuk melakukan solat hormat waktu. Seat saya di sebelah tingkap. Subhanallah. Memang cantik pemandangan langit dan awan waktu tu.

Selepas touchdown, organizer dah tunggu kami. Macam yang saya cakap, manada organizer yang berikan layanan yang baik macam ni? Sebab Afiq taknak kami lewat sampai ke jeti, dan kami boleh naik bot bersama-sama dengan group lain jugak.

Untuk kenderaan dari airport ke jeti, kami decide nak naik teksi sampai ke stesen bas KB dan kemudian naik bas CityLiner ke Jeti Kuala Besut. Opkos kami akan sampai sangat-sangat lewat. Kami memang tak expect yang Afiq nak amik kami di airport. Sebab malam sebelum saya bertolak ke KLIA2, banyak kali juga Afiq tanya, kami naik apa untuk ke jeti nanti.

Laju giler brader si Afiq ni drive. Kecut perut jugak.

Disebabkan kami 6 orang, jadi lagi 3 orang -- Along, Ali and Nisa kene naik teksi. Afiq inform dekat pakcik teksi, drop saja mereka di Pasar Melor. Sebab ada lagi sorang ni -- Farah dia bawak kereta tapi dia sorang je sebab dia gerak dari Kelantan -- area mana tak ingat tapi dekat je la and dia tunggu di Pasar Melor nak gerak sama ke jeti.

Kami sampai di jeti around 10.15 pagi macam tu la. Opkos sebelum ni dah ada group yang bising-bising sebab organizer lewat. Tak tepati masa. Ada antara mereka yang dah terpacak jam 6 pagi. Siapa suruh datang awal sangat -- nak je cakap macam tu. Haha! Campur dengan group lain, trip kami ni total dia sebanyak 27 orang. 20 perempuan, 7 lelaki.

Amik bot dekat sini - dah termasuk dalam pekej

Saya sebenarnya tak pasti saya ni ada mabuk laut ke tak. masa naik bot di Langkawi, saya tak rasa apa pun. Enjoy je la view laut. Tapi Alang cakap, muka saya macam orang mabuk laut. Padahal saya tak rasa apa-apa. Imej je kot. Haha! Apa pun, memang seronok muka ditampar angin dan air laut yang terpercik!

Thanks Afiq. Ada jugak pic berenam

Let's go to the island!

Selepas lebih kurang 30 - 45 minit perjalanan, kami sampai di Perkampungan Nelayan. Tempat di mana kami bakal menginap di salah sebuah penginapan sepanjang Trip Perhentian ni.

**********
Selepas 3 hari 2 malam, kami berangkat pulang. Kami naik bot paling awal, jam 9 pagi. Sebab dah plan nak shopping di Pasar Siti Khadijah katanyalah! Pasar tu dekat dengan stesen bas KB. Sebelah masjid.

Macam biasa, mesti ada yang bising sebab organizer lambat. Padahal orang yang bising tu pun baru turun jam 9.15 pagi. Kami yang dah siap sarapan jam 8.30 pagi, rilex je. sebab kami faham. Organizer sorang je yang handle trip ni. Kira bagus dia turun sama. Selalunya tak la. Group tu cuma bertuah, even dia lambat tapi dia sampai jeti dulu. Haha!

Perjalanan menaiki speed boat dari Perkampungan Nelayan ke Jeti Kuala Besut tak berapa lancar. Saya mendongak ke langit masa tu, suram je. Tidaklah gelap mana menandakan hari nak hujan ke apa. Cuma tiada cahaya matahari je. Angin kuat dan ombak pun boleh tahan jugak. Cuak jugak kalau bot terbalik.

Last time berkumpul sebelum masing-masing bawak diri.

Sampai di jeti, Afiq nak bawak kami dengan satu group lagi pergi makan dekat Warung Pak Mat yang glemer dengan Teh Tarik Madu and Sup Ikan dia tu. Kami taknak susahkan dia sebenarnya. Sebab dia pun ada bagitahu nak masuk opis -- Ahad, Kelantan kerja. Last-last, dia stay dengan kami. Sampai tolong hantarkan kami ke airport. Terharu. Huuu~

Flight untuk pulang ke KL jam 10.30 malam. Lama jugak kami stay kat airport. Nak berjalan, takdak kenderaan. Lagi pun masing-masing dah penat. Jadinya, bergelandanganlah kami di airport sekali lagi. Saya lepak dekat belakang kerusi urut sebab nak caj bateri henpon. Haha!

Bye Kelantan!

Masa dalam flight and dah nak sampai, ruang udara KLIA2 hujan lebat. Pernah rasa naik kereta lalu atas jalan berlubang-lubang and tak rata? Macam tu lah yang kami rasa malam tu bila flight terpaksa lalu dalam awan. Flight tak boleh landing on time sebab cuaca buruk. Tengok kilat depan-depan mata ni, cuak jugak sebenarnya.

Tawakal, and doa dekat Tuhan semoga semuanya selamat. Terasa kapal terbang bergoyang, naik turun -- refer konsep fizik inersia. Masa landing tu pun, rasa macam tergelincir sikit sebab landasan ada lopak air. Bahaya ni. Alhamdulillah, touchdown jam 12 tengah malam.

Sampai di lobi KLIA2, dah ada orang tunggu kami. Dah sampai Sg. Merab, saya ke Bukit Mahkota pula sebab nak amik kereta yang saya parking di rumah Alang. Lepas tu balik ke Sg. Merab semula untuk tidur. Jam da menunjukkan angka 3. Tak larat da woi! Mata dah rabak.

Untuk trip ni, saya rasa seronok sebab dapat rasa tiga-tiga jenis pengangkutan -- udara, air dan darat. Korang boleh je nak drive sendiri or naik bas. Tapi makan masa berjam-jam. Depends la keadaan korang masa tu. Kami amik flight sebab tak larat nak drive bila balik nanti walaupun ada 3 orang yang dah ada lesen penuh. Hehe!

Selamat bercuti yaw!

MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)