26 March 2011

Mengenal pasangan melalui 4 unsur alam

Ini ada satu petua. Petua orang dulu-dulu. Bukan pemuda ye! Tapi aku tak pasti zaman sekarang ada  lagi diaplikasikan dalam kehidupan atau tak. tapi aku nak kongsi jugak! Hehe. 

Orang dulu-dulu jugak cakap, manusia itu sendiri dipengaruhi oleh unsur-unsur kejadian. Aku kurang paham apakah maksud unsur kejadian. Yang aku tahu, asal kejadian manusia itu dari tanah. Tanah itu sendiri termasuk dalam sebahagian unsur kejadian selain air, api dan angin.

Tujuan dia? Kenapa ada petua ni? Orang cakap supaya kita boleh carik keserasian pada pasangan kita serta mencari kebahagiaan. Tapi yang pastinya, aku sendiri tak pernah cuba. Jadi aku tak boleh nak bagi jaminan yang petua ni berkesan atau tak!

Haa! Cuba tengok jadual kat bawah ni. Kita boleh tahu pe'el seseorang tu bila kita tahu kedudukan dia dalam family.

urutan kelahiran dalam keluarga
Kat bawah ni plak explanation bagi pe'el manusia yang ada kaitan dengan unsur alam tadi based on kedudukan dia dalam family tadi lah!





"Wahai manusia! Sesungguhnya telah kami jadikan kamu sekalian daripada seorang lelaki dan seorang wanita, dan kami jadikan kamu bergolongan dan berbangsa-bangsa, supaya kamu saling kenal di antara satu sama lain. Sesungguhnya orang yang bertakwa paling mulia di sisi Allah"
[al-Hujurat : 13]

Ini sekadar nak tambah ilmu pengetahuan saja. kalau nak percaya 100% pun aku tak boleh jugak nak bagi jaminan. Mungkin kalau ada persamaan pun sikit je la, tak banyak mana pun kan. Tahu boleh, percaya? Sikit-sikit je la kot. Hehe!

p/s :
"kenal akan keindahan dan sanggup menyatakan keindahan itu kepada orang lain adalah bahagia" - Hamka

MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

2 comments:

Anonymous said...

nice entry!new knowlegde for me huhu so cmne nak tau keserasian eh?contohnye kalo api tu mst dgn air ke?

nadeafu chan said...

@ syafadillah kamal : cane nak tahu keserasian? based on kedudukan dalam family la..xsemestinya api dgn air huhu

Post a Comment