30 October 2012

Yang bongsu tu la yang mengada-ngada kan? | Part 2



Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Aku sambung balik cerita pasal gigi bongsu geraham aku yang mengada-ngada ni.

Hari yang dinantikan pun tiba. Dekat kad rawatan aku, dia tulis – 29/10/12; 2pm; KBM (Klinik Bedah Mulut & Maksilofasial); OS/Y – J (yang ni sumpah aku tak paham singkatan dia).

Tapi sebelum tu, akak kat kaunter tu cakap kena datang awal, kalau boleh pukul 1.30pm. Sebabnya, budak-budak pergigian start buat klinikal pukul 2pm. Kebetulan hari tu ada meeting, memang tak sempat nak lunch. Lepas solat Zohor, terus aku bergegas ke UKM-KL.

Ok, sampai sana semuanya student and plus ada sorang patient budak kecik. Tak dek la kecik, budak sekolah rendah rasanya ditemani oleh ibu beliau. Semakin jam menghampiri pukul 2pm, aku rasa ruang kat dalam klinik tu makin kecik pulak. Psikologi kot!


Dekat kaunter, aku terpandang satu filem x-ray yang dipegang oleh sorang student tu. Dorang semua duduk berkerumun kat situ. Aku syak yang dorang tengah tengok kajian kes. Plus, aku sangat yakin yang kajian kes yang dorang duduk belek tu adalah kepunyaan aku. I don’t know, just instinct.

Tekaan aku tepat, bila ada sorang student ni pegang fail kes, dia panggil nama aku and dalam tu aku nampak filem x-ray warna biru. Aku punyalah kan, sape lagi? Dia panggil aku masuk dalam bilik rawatan.

Aku syak lagi dorang kebanyakkan student-student pergigian ni baya-baya aku je. Kalau ikut logik la kan, member aku sorang student pergigian pun belum habis lagi. 

Lepas tu, sesi soal siasat pun bermula.

Datang sini (Klinik Rawatan Utama) untuk apa?
Doktor suruh cabut gigi bongsu geraham atas sebelah kiri.

Sebelum ni jumpa doktor sebab apa?

Sebab gigi bongsu geraham bawah sebelah kiri sakit.
Doktor suruh cabut yang atas sebab senang.
Untuk mengelakkan geseran antara gigi atas dengan bawah.

Sebelum-sebelum ni pernah sakit?

Dah setahun lebih. And berulang-ulang.
Kadang-kadang bengkak, plus berdenyut-berdenyut.
Kadang-kadang rasa panas, macam nak demam.

Ada amik alcohol?
Tak dek

Ada hisap rokok? Maaf, soalan ni memang kena tanya.
Tak pe. Saya tak hisap rokok pun

Pakai ubat gigi jenis apa?
Darlie

Plus dia ada tanya umur dengan pekerjaan. Reason dia tanya pasal tu sebab semuanya demi kepentingan kita jugak. Dia tengok kalau profesyen kita ni memerlukan kita banyak berkomunikasi dengan orang luar atau tak. 

Tapi aku tak kesah sebab masa aku jumpa doktor gigi sebelum ni dia cakap gigi bongsu geraham ni tak berfungsi pun. Kalau aku sengih ke senyum ke, bukan orang tahu yang aku ada gigi ke tak, ye dak?

Apa yang aku paham pasal klinikal dorang ni, dorang dibahagikan ikut kumpulan. Dalam satu kumpulan tu ada la lagi ahli dia. Sorang je yang akan bertindak sebagai ‘doktor’, yang lain tu semua assistant.


Mula-mula dia cek ada lubang ke tak, ada karies ke tak. Yang tu mungkin ada pada gigi aku tapi tak tahu kritikal atau tak. Aku pun dengar tak dengar apa yang dorang cakap sebab aku rasa mengantuk sangat. Pesen aku ni, letak kepala je terus nak pejam mata.

Tibalah saat yang dinantikan and ada Doktor Gigi masuk. And student yang bertindak sebagai ‘doktor’ tu bacakan aku punya kes kajian. Yang dia duduk temuramah aku tadi tu la.

Doktor cek then dia ajar sekali student-student kat situ prosedur nak cabut gigi atas tu. Yang aku paham, sebab gigi bongsu geraham tu terletak paling hujung, so makan masa sikit.

Aku skip je la part dorang ‘setel’kan gigi aku. Haha!

Banyak darah keluar. Rilex je jatuh meleleh keluar dari mulut.

Gigi tu korang buat apa?
Kitorang tak dek buat apa-apa. Nak amik simpan ke?
Haah. Boleh jugak

Cik ok ke? Sakit kepala ke?
Tak, saya mengantuk

Aku kena datang balik supaya doktor boleh review kot-kot la ada jangkitan ke ape ke kan. Aku tanya kawan aku, dia cakap selalunya patient tak datang untuk review pun. So, aku boleh skip la kan? Haha!

‘Doktor’ bagi nasihat – ni antara yang sempat aku tangkap, sebab dia cakap laju;

Jangan minum air pakai straw
Jangan makan makanan panas
Jangan kumur-kumur kuat sangat
Letak gauze kat tempat cabutan gigi. Tukar setiap 20 minit
Balik ni kumur dengan air garam
Jangan buat aktiviti berat



Ada banyak lagi pantang larang lepas cabut gigi ni. Mungkin korang boleh usha page kat bawah ni:


And ada banyak lagi. Korang boleh google sendiri.

Balik rumah setelah selesai urusan kendiri, menangis kesakitan sebab kesan bius dah hilang plus darah keluar tak berhenti-henti. Plus aku sangat kelaparan sebab seharian aku tak jamah nasi.

Ada lagi, nanti aku sambung.

p/s: Apesal aku google info sume kebanyakkan dari website Indonesia ni?


MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

No comments:

Post a Comment