15 October 2012

Yang bongsu tu la yang mengada-ngada kan? | Part 1



Aku sangat konfiden untuk menyatakan bahawa akulah yang mempunyai gigi yang paling tersusun plus complete dalam family aku. Keyakinan ini terbina sejak kecik lagi sewaktu usia aku kira-kira 4 ke 5 tahun macam tu la. Itu pun atas dasar ehsan pujian emak aku.

Cuba tengok gigi dia (merujuk kepada aku), tersusun cantik je.

Itu pun juga selepas aku mengorbankan gigi taring aku yang entah celah mana tumbuh, lepas tu bertindih pulak dengan gigi lain. Kira dabel line la. Belah depan pulak tu. Sungguh tak cantik.

Tapi keyakinan itu sama sekali musnah setelah 19 tahun aku pertahankan bilamana aku terpaksa mengorbankan salah satu gigi aku – gigi bongsu geraham atas sebelah kiri. Itu pun atas nasihat doktor. Aku gigihkan juga untuk berjumpa dengan beliau setelah setahun lebih aku menanggung derita  - gigi bongsu geraham bawah sebelah kiri suka carik pasal dengan aku.

Persoalannya? Kenapa yang bawah sakit, yang atas pulak menjadik mangsa?

Before that, doktor suruh aku amik x-ray gigi - buat OPG (orthopantomogram), nak tengok kedudukan gigi-gigi aku. Lepas doktor dah tengok filem x-ray tu,baru dia boleh decide next step yang perlu dibuat untuk gigi aku.

macam masuk dalam mesin merentas masa je bila kau dengar x-ray tu berpusing

Doktor cakap, akar gigi bongsu geraham bawah sebelah kiri aku bengkok macam mata kail. Plus dekat dengan saraf darah dalam gusi tu. Kene buat minor surgery. Boleh buat bleeding kalau doktor tak hati-hati. Lagi pulak, gigi bongsu geraham sebelah atas menekan gigi bongsu yang bawah tu.

Ye! Yang tu lah yang buat sakit. Sebab dah bergeser dengan gigi bongsu bawah. Salah satu faktornya adalah tarikan graviti juga. Sebabnya lagi, gigi atas tu dah dipotong sikit oleh doktor gigi yang sebelumnya. Pergi klinik gigi biasa je masa tu sebab ingatkan kene cabut biasa je.

lebih kurang macam ni lah result x-ray aku, walaupun tak sama

Dah dengar semua penjelasan dari doktor, appointment ditetapkan. Lagi 2 minggu. Aku rasa lama gila. Apesal tak esok lusa je? Penantian itu satu penyeksaan tahu?

Tapi bagus jugak dia bagi masa lama sikit. Sempat lagi nak menenagkan fikiran. Doktor ‘tolak’ keje cabut gigi tu pada student. Menggigil aku dengar. Tahu je la kan student, baru nak belajar. Alasan mereka,nak kasi training kat student. Iyelah doktor.

Nati aku sambung lagi.


MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

No comments:

Post a Comment