15 October 2011

Tutorial | Cara buat fail berformat LRC

Salam semua.

Baru-baru ni aku ada godek-godek mp4 aku. Dah lama dah beli. Masa tahun 1 belajar dulu. Tapi tak dek nak pakai sangat. Bila handset dah rosak, barulah khidmat mp4 ni diperlukan. Ces!

Aku connect mp4 aku dengan PC. Aku selongkar semua fail, then aku jumpa format fail .lrc. korang tahu apa benda tu?

LRC is a computer file format that synchronizes song lyrics with an audio file, such as MP3, Vorbis or MIDI. When an audio file is played with certain music players on a computer or on modern digital audio players, the song lyrics are displayed. The lyrics file generally has the same name as the audio file, with a different filename extension. For example, song.mp3 and song.lrc. The LRC format is text-based and similar to subtitle files ” 

So? Macam mana nak buat format fail lrc ni? Senang je. Paling senang guna notepad la. Ni pun kawan aku ada request jugak. Mula-mula dia suruh aku buatkan. Aku malas nak ajar satu-satu. Aku pun kasi tutorial je la kat dia. Haha.

Korang prepare la fail lagu apa yang korang nak tunjukkan lirik lagu dia masa korang mainkan lagu feveret korang tu.  Lepas tu bukak notepad macam kat bawah ni. Klik Start → All Programs → Accessories → Notepad.

 
Taip la tajuk lagu, siapa penyanyi dia, dengan tajuk album dia macam contoh dalam gambar ni. [ti:I Believe] (tittle), [ar:Maher Zain ft. Irfan Makki] (artist), [al:Thank You] (album). Ni sebagai contoh je la kan.

 

Korang dah google-google lirik dia, korang paste dalam notepad ni.


Sambil-sambil korang mainkan lagu tu, korang cek la dengan timing dia. Main-main je dengan Play and Pause tu. Selalu masa dia minutes:seconds:hundredths of a second for displaying each text line. Then, masukkan time info kat sebelah kiri text line.


Korang boleh tulis samada macam ni, [01:03:90]I believe atau pun macam ni, [01:03]I believe. Bezanya, samada korang amik kira jugak masa yang per seratus saat tu atau pun tidak. Bagi aku, aku malas. Aku skip je. Haha.


Dalam notepad bawah ni, aku ada highlight warna biru lirik dia. Kalau korang perasan, ada tiga time information. Mesti korang boleh agak kan? Lirik tu berulang-ulang cuma masa je tak sama. Tu untuk ringkasan saja lah.


Ok, yang kat bawah ni dah siap dah lirik dia. Tinggal nak save je. Gambar seterusnya, aku dah printscreen step-step dia.

 

pilih File, Save As..to open save as screen

select UTF-8 kat Encoding list tu


select All Files kat box Save as type tu.

masukkan file name dekat text box tu. file name ni kene sama dengan audio file.
belakang dia kene tambah ".lrc". lepas tu save file LRC tu.

tengok betul-betul nama file kat bahagian paling atas notepad ni.

MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

No comments:

Post a Comment