14 June 2011

Fakta : Kanser Tiroid

Salam semua.

Kanser tiroid merujuk kepada empat jenis tumor malignan pada kelenjar tiroid. Kat bawah ni aku dah senaraikan serba sedikit info-info yang berkaitan dengan rawatan kanser tiroid. Jemput-jemputlah baca.. Dapat tambah ilmu pengetahuan sikit :)

1. Apakah rawatan yang sesuai untuk kanser tiroid?

Tumor kanser tiroid boleh dikeluarkan sepenuhnya melalui pembedahan dan rawatan seterusnya ialah menjalani terapi lanjutan. Selepas pembedahan tiroid, rawatan dengan radioaktif idon akan diberi dan diikuit dengan pengambilan tablet hormon tiroid (T4) sepanjang hayat untuk mengelakkan simptom hipotiroidisma.

2. Mengapa perlu mengambil hormon tiroid (T4) untuk sepanjang hayat selepas pembedahan tiroid?


Peranan utama kelenjar tiroid ialah penghasilan hormon tiroid. Apabila kelenjar tiroid dikeluarkan, badan pesakit kanser tiroid tidak dapat menghasilkan hormon tiroid yang mencukupi untuk mengawal metabolisma badan dan fungsi-fungsi organ. Oleh itu, pesakit perlu mengambil hormon tiroid (T4 atau tiroksin) berterusan selepas pembedahan tiroid untuk menggantikan kekurangan hormon tiroid.

3. Mengapa radioiodin (I-131) digunakan untuk merawat dan mengesan kanser tiroid?

Selepas pembedahan, baki sel-sel mungkin kembali atau merebak ke bahagian tubuh lain seperti peparu, hati, tulang dan sebagainya. Rawatan radioaktif iodin diberikan untuk memusnahkan sel-sel kanser tiroid dan disebabkan baki sel-sel kanser tiroid hanya boleh menyerap Iodin-131. Rawatan radioiodin adalah rawatan yang berkesan terhadap kanser tiroid.

4. Setelah menjalani pembedahan kelenjar tiroid, adakah kanser akan pulih sepenuhnya? Perlukah menjalani pemeriksaan susulan untuk memastikan samada kanser tersebut kembali atau merebak ke bahagian tubuh yang lain?

Kira-kira 15% - 20% kanser tiroid boleh kembali dalam tempoh 5 tahun selepas pembedahan. Oleh itu, doktor menasihatkan supaya membuat pemeriksaan susulan setiap 6 bulan hingga satu tahun sekali. Dalam pemeriksaan susulan ini, pesakit akan diminta untuk mengambil satu sukatan kecil (4mCi) radioaktif yang dipanggil I-131. Selepas itu, pesakit akan menjalani ujian skan seluruh badan untuk memastikan samada sel-sel kanser kembali atau merebak ke bahagian tubuh yang lain. Dalam masa yang sama, ujian tiroglobulin akan dijalankan. Sekiranya paras tiroglobulin yang tinggi dikesan dalam ujian darah, maka kanser tiroid disyaki mungkin kembali atau merebak ke bahagian tubuh yang lain.

5. Mengapa perlu berhenti mengambil ubat hormon tiroid semasa menjalani pemeriksaan susulan? Berapa lamakah perlu berhenti mengambil ubat?


Ujian tiroglobulin adalah ujian yang sangat penting ketika menjalani pemeriksaan lanjutan. Tiroglobulin hanya dihasilkan oleh sel tiroid atau sel kanser tiroid. Oleh itu, jika paras tiroglobulin didapati tinggi, adalah disyaki kanser tiroid mungkin kembali atau merebak ke bahagian tubuh lain. Adalah penting untuk berhenti mengambil ubat hormon tiroid ketika menjalani pemeriksaan susulan dan dinasihati untuk berhenti selama 4 hingga 6 minggu sebelum menjalani ujian tiroglobulin.

6. Apakah kesan-kesan sampingan yang akan dialami selepas berhenti mengambil hormon tiroid (T4) untuk seketika?

tirotropin alfa

Selepas berhenti mengambil hotmon tiroid (T4), pesakit akan mula mengalami simptom-simptom hipotirodisma. Simptom-simptom seperti kemurungan, mudah lupa, pergerakan menjadi perlahan, daya penumpuan menurun, selalu kesejukan, berat badan meningkat, kulit dan rambut kering, denyutan jantung perlahan, sembelit, kesukaran berpeluh, kesakitan pada bahagian badan dan sebagainya. Sering kali ini simptom-simptom ini akan menjejaskan kehidupan harian dan keupayaan bekerja pesakit. Contohnya sukar bekerja, sukar membuat keputusan, sukar memandu dan lain-lain lagi.

7. Semasa menjalani pemeriksaan susulan terhadap kanser tiroid, selain daripada berhenti mengambil hormon tiorid (T4), apakah cara lain yang boleh diambil untuk mengelakkan simptom-simptom hipotiroidisma?


Selain daripada berhenti mengambil ubat hormon tiroid (T4), anda boleh mendapatkan rawatan injeksi tirotropin alfa yang berfungsi untuk meningkatkan paras TSH (thyroid stimulating hormone) sebelum rawatan radioaktif iodin. Dengan rawatan tirotropin alfa, pesakit boleh terus mengambil hormon tiroid tanpa mengalami simptom hipotiroidisma.

8. Apakah manfaat daripada rawatan tirotropin alfa?


Selain dapat mengelakkan simptom-simptom hipotiroidisma, ia dapat mengurangkan risiko yang mungkin merangsangkan kanser atau merebak ke bahagian lain tubuh pesakit semasa berhenti mengambil hormon tiroid.Penggunaan tirotropin alfa boleh mengekalkan fungsi normal kelenjar tiroid. Ini dapat mengumuhkan radioiodin dengan kadar yang lebih cepat dan maka mengurangkan kesan sampingan daripada radioaktif.

9. Apakah kesan sampingan rawatan tirotropin alfa?

Berdasarkan laporan daripada ujian klinikal dan pengalaman pesakit selama bertahun-tahun, rawatan tirotropin alfa adalah amat selamat. Simptom yang sering dilaporkan ialah mual 10% dan sakit kepala 6%.

10. Diet rendah iodin - Apakah makanan yang perlu dielakkan?

Secara amnya, cuba elakkan memakan makanan yang berikut :
  • Makanan laut : ikan, kerang, rumpai laut.
  • Garam laut dan makanan bergaram tinggi yang mengandungi iodin. Gunakan garam tanpa iodin.
  • Makanan dalam tin, makanan yang diawet.
  • Kicap dan makanan yang mengandungi pewarna merah.
  • Hasil pembuatan roti komersial seperti pizza dan roti bergaram tinggi.
  • Kesemua hasil tenusu : susu, krim masam, keju, yogurt, mentega dan aiskrim.
  • Coklat dan gula-gula.
  • Sayur bayam.
  • Kentang goreng, makanan yang mengandungi kulit ubi kentang, vitamin dan ubat batuk yang mengandungi iodin.

MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

6 comments:

Anonymous said...

tiriod ni kanser rupanya

idil... said...

Tak semestinye kanser..

nadeafu chan said...

macam otak. otak tu bukan kanser tp ade je kan yg kene kanser otak? :)

HanNie said...

Kat mane nk cari garam tanpa iodine, coz saye kne pantang iodine tuk amik radioactif iodine after 2 weeks ni

nadeafu chan said...

Mungkin tidak perlu ambil garam sepanjang tempoh pantang? Terima rawatan di mana?

jus infiniti jutawan herbs said...

Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.

Andai tahap 1 dan 2 bajet 8 bln..andai thp 3 dan 4 bjet 10 hnga 12 bulan insya allah.smbuh nti

memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
..
.merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570

Post a Comment