09 September 2011

Sumimasen is I’m sorry

Kat bawah ni aku dah listkan sikit cara nak ucap maaf dalam bahasa Jepun. Ni mana yang aku tahu je la. Kalau ada siapa-siapa nak tambah, silakan.

1.   Maafkan saya / saya mohon maaf / minta maaf
Sumimasen (suimasen) / gomennasai

2.   Saya benar-benar minta maaf
Hantoo-ni mooshiwake-arimasen

3.   Saya minta maaf kerana telah menyusahkan anda
Gomendoo-o okakeshite mooshiwake-arimasen

4.   Saya mohon maaf kerana membuatkan anda menunggu
Omatseshite sumimasen

Kalau orang dah minta maaf, jangan pulak buat tak tahu je. Kang kecik hati orang yang minta maaf tu. Sudahlah saiz badannya pun kecik. Haha.

1.   Jangan bimbang mengenainya
Goshinpai naku

2.   Tidak mengapa
Doozo ki-ni nasarazuni / doozo shinpai-shinaide

3.   Anda dialu-alukan
Doo itashimasite


MAAF! ENTRI TAK BERAPA BEST. KALAU TAK RAJIN NAK KOMEN, LIKE SAJA PUN DAH OK :)

1 comment:

pengemis Cinta~ said...

wa..dapat belajar bahasa baru hari ini.arigato.;)nice.

Post a Comment